Polskie Forum Emule - Lossless Music Download, Audio HQ Releases
Home arrow Knownledge arrow A/52 ( Dolby Digital)
poniedziałek, 25 wrzesień 2017
ED2K CATEGORIES
Discography
Lossless Music
Lossy Music
DVD Audio / Multichannel
DVD-Music Video
LQ concert's / Document's
Covers
Windows Software
Linux
[RS] CATEGORIES
Lossless Music
DVD-Music Video
LOGIN FORM ( only TEAM )
Username

Password

Remember me
Forgotten your password?

A/52 ( Dolby Digital)
wtorek, 15 kwiecień 2014
A/52 – standard stratnego kodeka dźwięku używany na większości płyt DVD-Video. Obecnie również jako standard w cyfrowej telewizji DVB.

Powszechnie znany jako Dolby Digital, Dolby Digital Audio Compression-3 lub AC3 (nazwy handlowe używane przez twórcę kodeka, firmę Dolby), nazwa A/52 została przyjęta przez ATSC.

Kodowanie:
Dźwięk jest kodowany z oryginalnego zapisu PCM o częstotliwości próbkowania 48 kHz i próbkowaniu 16-24 bit (czyli o jakości wyższej niż CD-Audio). Taki zapis, zajmujący ponad 5 Mb/s, jest kompresowany do 384 kbps lub 448 kbps dla dźwięku 5.1 (poniżej kompresja jest zbyt znaczna, wartości wyższe są dosyć rzadko stosowane, głównie na DVD – do 640 kbps) albo 192 kbps dla dźwięku 2.0 z pewną stratą jakości, szczególnie wyczuwalną przy słuchaniu płyt z muzyką zapisaną w tym formacie (taką prędkość strumienia stosuje się najczęściej do dźwięku Dolby Digital nadawanego w telewizjach).

Kanały:
A/52 pozwala na zapisanie wielokanałowego dźwięku w następujących kombinacjach (przód/tył):

- 1/0
- 1+1/0 (czyli mono na dwóch głośnikach z przodu)
- 2/0 (czyli zwykłe stereo)
- 3/0
- 2/1 (stereo z przodu i jeden głośnik za słuchaczem) – odpowiednik konfiguracji Dolby Surround
- 3/1 (tzw. LCRS – kanał "lewy-centralny-prawy-otaczający")
- 3/2

Oprócz tego do każdej kombinacji można dołączyć kanał z niskimi częstotliwościami (LFE – ang. low frequency effects), określany jako .1. A więc dźwięk 5.1 to 2 głośniki z przodu, głośnik centralny, 2 głośniki z tyłu oraz niskotonowy subwoofer.

Strumień danych skompresowanych AC3 przenosi też metadane (dane opisujące sygnał audio), zawierają one informacje o poziomie głośności dialogów, sposobie kompresji dynamiki, sposobie tworzenia tzw. downmix – czyli możliwości odtwarzania dźwięku na mniejszej liczbie kanałów niż jest zakodowana w oryginalnym strumieniu.

Z założenia w strumieniu Dolby Digital transmituje się sygnał z możliwie najwyższą jakością (bez kompresji dynamiki, z maksymalną liczbą kanałów), a wszystkie konieczne obróbki (zmniejszenie dynamiki sygnałów audio, dostosowanie do liczby kanałów systemu audio słuchacza) odbywa się na poziomie dekodera odbierającego sygnał.

Wersje:

- Dolby Digital
- Dolby Digital EX
- Dolby Digital Surround EX
- Dolby Digital Live
- Dolby Digital Plus
- Dolby TrueHD

Sprzęt:

Każdy odtwarzacz DVD posiada wbudowany dekoder A/52, a dokładniej konwerter A/52 na Dolby Surround, tak aby można było podłączyć go do zwykłego telewizora (nie tracąc przy okazji możliwości uzyskania dźwięku przestrzennego). Wszystkie możliwości formatu wykorzystują wzmacniacze 6 kanałowe z dekoderem A/52 (Dolby Digital).
Last Updated ( niedziela, 03 lipiec 2016 )
Design by Spanner © Velvet Underground Forum
Pliki lub dane, do których linki można znaleźć na forum, nie są zgromadzone na tej stronie internetowej lub serwerze strony. Ta strona pokazuje tylko i wyłącznie sumy kontrolne znalezione wewnątrz sieci Edonkey2000.
NO files or data the links on this website are pointing to are stored on this website or server the website is hosted on in any way or form. This site is only pointing out links found inside the Edonkey2000 Network, hosted on OTHER computers connected to that network
Bajo ningún concepto, ni este sitio ni su servidor albergan ficheros. Este sitio sólo recaba enlaces que se encuentran ya en la red de Edonkey2000, concretamente, en ordenadores conectados a susodicha red.